Домінант як зразок суспільного ідеалу

Кожна істота з самого свого народження копіює поведінку домінуючих осіб у своїй соціальній групі. Всім відомий експеримент з каченятами, які повторюють поведінку того тваринного житя, яке побачать відразу після свого вилуплення. Може здатися дивним, але аналогічні тенденції простежуються і серед людей.

Подібно до тварин, в точності повторює поведінку їх родичів і людина: діти аналогічно відтворюють рухи, манери, а пізніше і спосіб мислення своїх батьків. Починаючи з раннього віку, дівчатка і хлопчики несвідомо намагаються наслідувати матір і батька, оскільки їхнє коло спілкування обмежене, і саме поведінка цих людей є еталонним, а висловлені ідеї - абсолютними істинами! Таким чином, виходить, що початкові етапи формування особистості повністю залежать від батьків. Вони закладають "зернятко", квінтесенцію їхнього світогляду: насолоди і страхи, ідеали і антиприклади. Наскільки міцно "саджанець" закріплюється за дитиною, залежить вже від величезної кількості чинників, таких як авторитет батьків і сприятливість до навіювання самого індивідуума. Однак, той факт, що все це надасть сильний вплив на психіку зростаючого організму - беззаперечний факт! Через деякий час, до процесу формування особистості підключаються соціум і мас-медіа. І саме тут починається той процес занепаду, від якого не можна відгородитись ще незміцнілому розуму. Якщо в дитинстві батьки можуть спробувати врятувати дитину від негативного впливу (що сьогодні є рідкістю, оскільки члени молодої сім'ї самі схильні до негативної пропаганди!), то тепер вона стає повністю відкритим для обдурення: через ЗМІ і розбещений кінематограф нав'язують чужі ідеали, помилкових героїв і уявну чесноту...
Середньостатистичний підліток, нездатний до самостійного аналізу, сприймає все, що говориться з екранів телевізора чи комп'ютерного монітора, як самі собою зрозумілі постулати, активно їм слід наслідувати. Паралельно з цим, підліток схильний до впливу свого оточення, і тут лише випадок вирішує, потрапить він в правильну компанію, яка допоможе йому розвиватися, або ж остаточно втратить всі моральні цінності. Якщо подивитися на узагальнену інформацію з даної теми, то можна виявити деякі базиси роботи принципу повторення, які необхідно позначити для більш повного розуміння даного процесу. По-перше, кожна людина бажає бути сильною (або хоча б здаватися такою), отже, і наслідувати вона буде тільки найсильнішу. Яскравим прикладом цієї тези є масова мімікрія серед молодіжних субкультур, які уособлюють собою таку собі есенцію свободи, сили і незалежності... Подібних прикладів шукати не доводиться, вони всюди! Теза друга - копіювання ніколи не зупиняється, але з віком змінює своїх кумирів: так, дитина повторює батьків, підліток - відомих людей або вигаданих героїв, дорослий - директора, котрий відбувся в житті знайомого або будь-яку іншу матеріально-успішну людину. Таким чином, даний процес триває протягом усього життя. На завершення хотілося б зазначити, що даний феномен людської поведінки не є чимось поганим чи хорошим, оскільки ключову роль тут відіграють ідеали, які культивуються в суспільстві!

 

© Гліб ГОНЧАРОВ