Японський кодекс честі

"Буші-До - це кодекс честі японського самурая... Назва походить зі сполучення слів "буші", тобто "воїн", і "до" — "шлях". "Буші-До", хоча воно й називається кодексом, не слід вважати формальною збіркою правил, котрими керувались усі японські самураї. Насправді кодекс воїна піддавався багатьом змінам протягом японської історії, і навіть різні клани тлумачили його на власний лад...

Японських воїнів, що входили у військову еліту, прийнято називати "буші" або "самурай". "Буші" означає — людина, що бореться, саме цим словом називали воїнів середньовіччя. Вони зазвичай жили в сільській місцевості, вдосконалювали свою військову майстерність і завжди були готові до бою. Більшість з них перебували на службі у великих землевласників чи у сьогуна.
Кодекс "Буші-До" розвивася між IX ст. та XX ст. Численні документи починаючи з XII ст. по XVI ст. демонструють широкий вплив "Буші-До" на всій території Японії. Хоча багато ранніх літературних творів Японії містять образ воїна, його ідеали і поведінку термін, але термін "Буші-До" не з'являється в літературі аж до XVII ст. Головним обов'язком самурая була відданість володарю. Японія мала феодальну систему правління, і володар очікував покірності від васалів, котрі натомість користувалися економічним та військовим захистом, що забезпечував володар. Якби володар не почував абсолютної впевненості у слухняності васалів, такий порядок не втримався би. І цей сенс відданості та честі японців міг сягати найвищого ступеня, коли самураї обирали смерть у безнадійній битві на захист замку володаря або вчиняли самогубство, коли відчували, що їхній вчинок зганьбив його. Акт самогубства здійснений за допомогою власного бойового меча мав назву сеппуку. Обов'язок помсти становив ще одну складову кодексу "Буші-До". У разі, якщо честь господаря було заплямовано, або його самого вбито, від самурая вимагалося за будь яку ціну віднайти та вбити винних.
Кодекс "Буші-До", маючи витоки з морального кодексу самураїв, ввібрав у себе його ідеали самодисципліни, поважної етичної поведінки, слухняності та відданості господарю, ощадливості, майстерності бойового мистецтва, честі, виконання обов'язку аж до самопожертви. Сформований на неоконфуціанстві, "Буші-До" був також під впливом сінто і дзен-буддизму, дозволені самураям насильницькі методи мали бути пом'якшені мудрістю і спокоєм...

 

© Дух ВОЇНА